ze missen dus onderstaand hormoon (meestal)

Bij vrouwen met een een verhoogde gevoeligheid voor androgenen komt hirsutisme voor - zij hebben baardgroei. Man-naar-vrouw-transseksuelen hebben meestal ook baardgroei. Bij beide groeperingen worden de baardharen geëpileerd, waarbij de blendmethode het meest gebruikelijk is. Hierbij duwt men een elektrische naald in het haarzakje, waarlangs men zwakke wisselstroom leidt hetgeen de haar doet loslaten. Daarna volgt een zwakke gelijkstroom (negatief geladen) hetgeen het haarzakje doet dichtbranden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Baardgroei wordt gestimuleerd door het mannelijk hormoon testosteron. Vrouwen hebben dat hormoon ook, maar in veel mindere mate dan mannen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is niet helemaal juist. Mannen en vrouwen zijn namelijk beiden behaard. Alleen bij (de meeste!) vrouwen zie je het minder omdat de haargroei zachter en korter is.

Haargroei is biologisch bepaald: onze voorouders hadden het nodig om weersomstandigheden te kunnen weerstaan, maar ook om bij eventuele aanvallen van wilde dieren minder schade op te lopen. Haargroei is dus een bescherming! Daarom waren mannen en vrouwen vroeger bijna even behaard (bijna: want mannen moesten vaak en lang van huis om op jacht te gaan, terwijl vrouwen in de buurt bleven om bessen e.d. te zoeken en voor de kinderen te zorgen).

Tegenwoordig kleden mensen zich en wonen in huizen, daardoor is de noodzaak van zware beharing biologisch minder noodzakelijk geworden. We zijn dan ook veel minder behaard dan onze verre voorouders.

Bardgroei komt inderdaad door het hormoon testosteron. En mannen hebben daar inderdaad meer van dan vrouwen. Dat is niet om alleen de baard te laten groeien, maar ook omdat het een ander doel dient: namelijk die van gevechts- en verdedigingmechanisme.