komen de meeste antwoorden op goeie vraag niet gewoon rechtstreeks uit wikipedia ? (75%)

met andere woorden ... zouden veel vraag-stellers niet eerst even wiki moeten checken en dan pas hier vragen ??
de leukste vragen vind ik juist de dingen die je nooit in wikipedia zal kunnen vinden .

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Deze vraag is al vaker gesteld en beantwoord: kijk via de zoekfunctie bij de vraag
Goeievraag.nl, ik begrijp het niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bedenk: wat in wikipedia staat hoeft niet altijd waar te zijn.

Antwoorden (14)

Nee. NIet veruit de meeste. En nee. Vragenstellers moeten gewoon zelf weten of ze wiki willen bekijken of hier een vraag willen stellen. Zondewr vragen geen goeievraag.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De meeste antwoorden vinden hun oorsprong in Google. Wiki is een goede bron van informatie. De leukste vragen zijn idd diegene waar je goed moet zoeken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er zijn genoeg mensen die ook de vraag beantwoorden uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak staan hier idd vragen waarop je het antwoord met Google veel sneller had kunnen krijgen. Tja, hun keuze... als er mensen zijn die zin hebben om in hun plaats to Googlen moeten ze dat vooral doen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Niet alle antwoorden vindt je op google.
Soms gaat het ook over dingen die mensen zelf ondervonden en meegemaakt hebben.
Gewoon levens ervaring.
En die antwoorden hoor je hier uit eerste hand.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
meestal wel. soms ook van andere sites.
maar wat je bij deze site ook hebt is de persoonlijke toevoeging van mensen. zoals meningen etc.

dat voegt gewoon wat toe aan een antwoord. zo krijg je een algemener beeld. en lijkt mij dus fijner.

(al ben ik wel van mening, dat sommige mensen ook maar wat zeggen en een wiki-page eronder droppen)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Vaak wel, maar ik denk wel minder dan 75%.
laatst werd er gevraagd om de leeftijd van een bekend iemand, als je zijn naam intypte kwam je gelijk op een wikipedia pagina waar zijn leeftijd stond.
(ik zeg de vraag niet want dat vind ik nie zo aardig)

Toegevoegd na 1 minuut:
Vaak vinden mensen wikipedia ook niet zo betrouwbaar dus hopen ze antwoordn van een andere bron te krijgen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het leuke is juist dat ik vragen voorbij zie komen waarvan ik denk, Hé dat is leuk dat zou ik nou ook wel eens willen weten.
Zelf was ik dan niet op die vraag gekomen en dan krijg ik toch gelijk de antwoorden erbij.

Het gaat niet alleen om vragen stellen en beantwoorden, maar ook om het lezen van de vragen en antwoorden en op die manier weer iets te leren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
waarom word je dan lid van deze site?Toch gewoon leuk om de vragen van mensen te horen en dan de antwoorden van anderen af te wachten.Googalen is interessant maar de ervaringen en meningen van anderen mogen horen is toch vele leuker om te doen.Is dat ook niet een beetje de bedoeling van gv.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik wil nog toevoegen: Soms wil men een bevestiging zien, of men wil weten hoe een ander over een bepaald onderwerp denkt. Dit soort dingen kan men niet 'opgoogelen'

Toegevoegd na 56 seconden:
Sorry ik zag dat chanty me net voor was.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
bij chanty een uitleg gegeven ...
GoeieVraag is gewoon een andere manier om aan 1 of meer antwoorden op een vraag te komen. Dat daar regelmatig informatie uit Wikipedia voor wordt gebruikt is niet meer dan logisch, omdat dat een zeer brede kennis-encyclopedie is. Niet iedereen is een ster in het zoeken via een zoekmachine of wikipedia.
Bij GoeieVraag kun je eigenlijk je vraag compleet in één of meerdere zinnen stellen zonder te moeten denken aan relevante trefwoorden etc.
Het is eigenlijk een menselijke zoekmachine/denktank die
je naast de gewone zoekmachines kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik snap je vraag heel goed, had hem zelf kunnen stellen. Het is mij opgevallen dat veel mensen een beetje gemakzuchtig zijn en/of niet erg vindingrijk. Ze stellen soms vragen waarvan ik denk: dat kun je makkelijk even op internet opzoeken. Vaak gaat het om heel praktische dingen zoals 'hoe kook ik een goedkope maaltijd' of 'waar koop ik een knalpijp voor mijn brommer' (om maar even wat te noemen). Ook allerlei wetenswaardigheden zijn makkelijk op internet terug te vinden, zoals Wikipedia.

Maar: hier krijg je antwoorden van verschillende mensen met verschillende achtergronden, ervaringen en expertises. Dat kan een voordeel zijn. Bovendien worden antwoorden hier door meerdere mensen gelezen en eventueel aangevuld of bekritiseerd. Da's wel zo prettig als het om volledigheid en betrouwbaarheid gaat.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
tja. . .ja en nee. . .de mensen die wikipedia invullen/aanvullen geven meestal tekst en uitleg van een bepaald iets, die uitleg hebben ze van een bestaand boek waarvan ze vroeger op school hun kennis uit hebben gehaald(of iets dergelijks).
en als mensen het niet van wikipedia hebben en ze het al wisten dan kan het nog zo zijn dat het bijna precies overeenkomt met de uitleg van wikipedia
1+1= 2 zo wordt het overal beschreven ook op wikipedia
waar het omgaat is eigenlijk dat je de antwoorden op een goeie manier uitgelegd moet krijgen om het duidelijk te kunnen snappen, en er zitten hier wel wat mensen die dat kunnen. maar de antwoorden zijn vaak vergelijkbaar met 1+1=2
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee echt niet. De meeste vragen komen lang niet rechtstreeks uit wikipedia. Neem nou eens bijvoorbeeld jouw vraag. Die komt ook niet uit wikipedia, en valt ook niet te googlen.

Zo zijn er heel veel vragen die niet te googlen zijn. Zoals wat ik me laatst even afvroeg, bij kung fu heb je zo'n stok of iets dergelijks waar ze op trainen. Ik wist echter niet hoe die heette. Hier op goede vraag kun je dan het antwoord krijgen op die vraag. Op google en wikipedia niet. Net zoals dat je bijvoorbeeld niet weet hoe je een laptop op de radio aansluit. Want hoe wil je googlen?

Er zijn uiteraard wel veel vragen welke ook op google te vinden zijn. Neem bijvoorbeeld ''wat is de beste smartphone'' Dat is een vraag waar je, indien je een beetje logisch nadenkt geen direct antwoord op kunt krijgen. Dat moet je zelf op google zoeken, want wij weten ook niet wat de vragensteller veel doet met z'n telefoon. Wil hij een goede camera of maakt hem dat geen ruk uit? Zou hij dat erbij zetten, en een budget, dan is het een goede vraag op goeievraag, maar is het inderdaad ook te googlen.

Er zijn ook wel veel vragen waarvan het antwoord op google te vinden zijn, maar welke de vragenstellers niet kunnen vinden. Bijvoorbeeld doordat ze niet weten hoe iets heet of dat ze gewoon niet op de juiste combinatie komen. Of mensen willen gewoon snel een direct en duidelijk antwoord. Daar is goede vraag weer heel erg handig voor. Dat krijg je op Google meestal niet.

Zo kun je op goeievraag ook vragen naar persoonlijke ervaringen en meningen van anderen. Deze zijn niet te vinden op google (meningen overigens wel, als je zoekt naar ''reviews'', maar niet als je meningen wilt over een gaande persoonlijke zaak) En ik denk dat er genoeg vragen worden gesteld die niet rechtstreeks zijn op te zoeken. En dat maakt het voor mij ook leuk, want ik hoef geen vragen te beantwoorden als ik het zo kan opzoeken. Ik vind het leuk om mijn kennis te delen, maar niet te googlen voor anderen.

Van de vragen die ik meestal beantwoord kun je eerder slechts <5% direct opzoeken.