In kookprogramma's zie je dikwijls dat de kok of iemand van iets proeft en daarna de lepel terug in de pot steekt, is dat niet vies?

Toegevoegd na 9 minuten:
Hygiene in de keuken is toch het belangrijkste dacht ik.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Koken
1.8K

Het beste antwoord

Volgens GMP ( Good Manufacturing Progresses) is het "not done " ..

Het is zelfs volgens de HACCP (Hazzard Analyses Critical Control Points) norm zelfs volledig verboden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

Ja natuurlijk is dat vies en het hoort ook niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
flyingcrow
12 jaar geleden
Zo is het!
Ja, dat is vies en zeker niet professioneel!

Een goede kok pakt een aparte lepel om te proeven en gebruikt deze maar 1 keer!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Welnee,dat is niet vies. Ik heb er ook op gelet maar dat wordt alleen maar gedaan wanneer het voedsel kokend heet is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ben het met je eens Baghera, dat het dan toch niet zo in kookprogramma`s getoond zou moeten worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of het bacterie technisch zo goed al ongevaarlijk betwijfel ik want als je met dezelfde lepel warme en koude gerechten proeft dan kun je toch een probleem krijgen. Als het goed is moet er in een goede keuken een bak staan met schone lepels om te proeven en na één keer proeven dient de lepel verwijderd te worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind niet dat het kan, dat je op tv een lepel hergebruikt na geproeft te hebben. Dat hoort niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry geproefd
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Baghera, Nee ik heb het over een professionele keuken in een restaurant waar in principe een bak met schone lepels hoort te staan om te proeven en hierna direct met de afwas mee gaat.
Het gebeurt, maar het hoort niet. In drukte heb je niet altijd de tijd om even naar de kast te lopen om een apart lepeltje te pakken, en daarbij verdampt eventueel achterblijvend vocht zó snel in een warme keuken, dat het weinig kwaad kan. Als het goed is, vegen ze de lepel wél even af aan een schort.

Zelf deed ik het ook wel tijdens mijn kokstijd, zolang de gasten het maar NOOIT zien. Het is ook relatief onschuldig. In de lucht die je uitademt zitten ook bacteriën.

Ach, de dingen die in een keuken gebeuren wíl je écht niet weten...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat dacht ik ook !maar nee hoor men likt de vingers lepel enz , en de zgn topchefs denken helemaal dat het voor hen niet geld. Daarbij met baarden ,lange haren ,vette bezwete koppen boven de pannen Br Br ik ben klaar met eten . Weten ze niet dat een persoon minimaal 100 haren per dag verliest , baard en snor nog niet geteld .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga dan maar nooit meer in een restaurant eten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar moet je inderdaad maar niet te vaak bij stilstaan Kapperkort, want dan lust je niets meer.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Daar hebben jullie helemaal gelijk in .ik heb zelf (vroeger:))heel vaak in diverse functie's in de horeca gewerkt .ook in de keuken ,bediening enz ja wat je daar soms meemaakt .maar (soms) ook heel streng en schoon en prima .maar Vd tv had het wel wat gelikter gekund
als je even snoept is het niet erg. want de bacteriën verdwijnen toch weer als iets kokend heet is